История изменений
Исправление
vertexua,
(текущая версия)
:
Хайрез звук для прослушивания музыки - это изначально антинаучная чушь и профанация, как и большинство других аудиофильских заморочек.
Не совсем для того чтобы прямо слышать частоту, а для разрешения во времени. Там все еще есть разница 192kHz, но выше уже нет.
https://youtu.be/r_wxRGiBoJg?t=401
Или https://www.soundonsound.com/techniques/mqa-time-domain-accuracy-digital-audio-quality
Most of us think of audio equipment performance in terms of the frequency domain. When we talk of equalisation we think of how the amplitude changes at different frequencies, for example, and when we compare equipment specifications we often rely on the frequency response as an arbiter of quality. However, this is only half the story, the other half being the time-domain performance. This is a much more relevant concept when considering digital systems, albeit one which is far less natural and intuitive for most of us.
While phase shifts and group delays are often considered when defining audio quality, temporal precision is rather less well understood, and has been largely ignored until relatively recently. However, it has been known about in some sense since the work of Von Békésy back in 1929. He was investigating the acuity of human hearing in identifying sound source directions, and his work suggested that the ear can resolve timing differences of 10µs or less. This was extended in 1976 when Nordmark’s research indicated an inter-aural resolution of better than 2µs! More recent international research confirms that the human auditory system can resolve transient timing information down to at least 8µs, too.
To put this in context, simple maths indicates that a sinusoidal period of 8µs represents a frequency of 125kHz — but no one is suggesting the perceptual bandwidth of human hearing gets anywhere near that! Entirely different ear and brain functions are involved in detecting a signal’s arrival timing and its frequency content, possibly in much the same way that the ‘rod’ cells in the eye detect brightness or luminance, while only the ‘cone’ cells detect colour. So the established auditory bandwidth of around 20kHz remains broadly accepted as fact, and a secondary system is presumed to be involved in detecting signal transients with remarkably precision. Perhaps one of the reasons we have seen a trend towards higher and higher sample rates in ‘hi-res’ audio equipment over recent years is because higher sample rates inherently improve the ‘temporal precision’ to some degree.
Исправление
vertexua,
:
Хайрез звук для прослушивания музыки - это изначально антинаучная чушь и профанация, как и большинство других аудиофильских заморочек.
Не совсем для того чтобы прямо слышать частоту, а для разрешения во времени. Там все еще есть разница 192kHz, но выше уже нет.
https://youtu.be/r_wxRGiBoJg?t=401
Или https://www.soundonsound.com/techniques/mqa-time-domain-accuracy-digital-audio-quality
Most of us think of audio equipment performance in terms of the frequency domain. When we talk of equalisation we think of how the amplitude changes at different frequencies, for example, and when we compare equipment specifications we often rely on the frequency response as an arbiter of quality. However, this is only half the story, the other half being the time-domain performance. This is a much more relevant concept when considering digital systems, albeit one which is far less natural and intuitive for most of us.
Исправление
vertexua,
:
Хайрез звук для прослушивания музыки - это изначально антинаучная чушь и профанация, как и большинство других аудиофильских заморочек.
Не совсем для того чтобы прямо слышать частоту, а для разрешения во времени. Там все еще есть разница 192kHz, но выше уже нет.
Исправление
vertexua,
:
Хайрез звук для прослушивания музыки - это изначально антинаучная чушь и профанация, как и большинство других аудиофильских заморочек.
Не совсем для того чтобы прямо слышать частоту, а для разрешения во времени.
Исходная версия
vertexua,
:
Хайрез звук для прослушивания музыки - это изначально антинаучная чушь и профанация, как и большинство других аудиофильских заморочек.
Не совсем для того чтобы прямо слышать частоту, а для разрешения времени.