LINUX.ORG.RU

Техническое моделирование в Blender (CAD/CAM/CAE)

 , , ,


12

6

В этой теме собираем и обсуждаем методы и приёмы работы в Blender при выполнении технического моделирования (конструирования).

Ресурсы для Blender 2.78:

Ресурсы для Blender 2.49:

Специальные сборки (форки):

Если знаете где есть материалы по данной теме — давайте ссылки для наполнения шапки топика!

★★★★★

Последнее исправление: atsym (всего исправлений: 17)

"snap seamlessly hard surface objects in blender" (by Max Puliero)

Видео-туториал о том как приклеить/приварить одну деталь поверх другой бесшовно со или без скругления

https://www.youtube.com/watch?v=luFz5gzvM9s

atsym ★★★★★
() автор топика
Последнее исправление: atsym (всего исправлений: 1)

Руководства (переводы)

atsym ★★★★★
() автор топика

Дополнения для Blender 2.78 - 2.79

Несколько полезных дополнений для рендеринга технических иллюстраций

atsym ★★★★★
() автор топика
Последнее исправление: atsym (всего исправлений: 1)
Ответ на: комментарий от atsym

3D Modeling and CAD drawings in Blender

Paolo Furani создал страничку в Facebook, посвященную техническому конструированию в Blender.

http://facebook.com/3dBoat/

Одной из главных тем является моделирование лодок и судов (судя по всему раньше Paolo использовал «FREE!Ship», а сейчас пытается делать всё то же самое используя лишь Blender)

https://mobile.twitter.com/PaoloFurani/status/906984622273318912

В его твиттере очень много интерестного об использовании Blender в роли CAD

I'm doing some boats now, and as soon as I finish the cycle I'll do some tutorials about using Blender as a CAD

https://mobile.twitter.com/PaoloFurani/status/907306997426651136

atsym ★★★★★
() автор топика
Последнее исправление: atsym (всего исправлений: 1)

Создание параметрического моста с использованием модификаторов кривых

https://www.blendernation.com/2017/10/23/__trashed-20/

Creating a parametric bridge in blender can be highly intuitive and parametric. Time-capture of the process of creating a parametric, curve-dependent road with the following process:

  • create a simple mesh for a road part, and array with modifier
  • add a curve modifier for a curve in the vertical direction
  • add a curve modifier for a curve in the horizontal direction
  • add structure
atsym ★★★★★
() автор топика

Использование модификаторов для моделирования пресованных деталей

#b3d The power of modifiers in Blender !
http://pic.twitter.com/j2CRKJeZNe

Полезный совет

So apparently you can enable ambient occlusion while in plain object mode... It helps me a lot with volume recognition! 🔧 #b3d #Blender3d #blender #3dartwork #lowpoly
http://pic.twitter.com/HM8P6RYDU0

Протезы рук в стиле промышленных робо-рук (?)

Update work in progress. Concept by Yungun Y. Let's move to the body. # b3d
http://pic.twitter.com/HPJCWiAC4h

atsym ★★★★★
() автор топика
Последнее исправление: atsym (всего исправлений: 1)
Ответ на: 3D Modeling and CAD drawings in Blender от atsym

Paolo Furani начал выкладывать на Grabcad свои CAD-модели сделанные в Blender

The first #Blender CAD model avaible in #GrabCAD community library #BlenderCAD #b3d #blender3d
https://grabcad.com/library/tattoo-machine-9

https://twitter.com/PaoloFurani/status/938515052897894400/

Страница на Grabcad

https://grabcad.com/pa.furijaz-1/projects

atsym ★★★★★
() автор топика
Последнее исправление: atsym (всего исправлений: 1)

Blender Hard Surface Modeling : Are NGons Bad? (by Jayanam)

https://www.youtube.com/watch?v=FVAztbYhZAI

In this short tip about hard surface modeling with Blender I create a simple hard surface object with NGons. Then I use some hardsurface tequniques of Blender to apply crisp edges with a good shading.
The question is, if NGons are bad and should be avoided, so it would be cool to discuss this here.

atsym ★★★★★
() автор топика
Последнее исправление: atsym (всего исправлений: 1)

CSV Export (дополнение для Blender 2.79)

Export list of models into a CSV file

Экспорт списка деталей (моделей/объектов в сцене) в виде CSV файла; формирование спецификации и т.д.

atsym ★★★★★
() автор топика
Последнее исправление: atsym (всего исправлений: 1)

Curve rig (для Blender 2.7x)

Rig active curve to a new armature (or armature in selection) with bones envelopes on curve points and handlers

https://github.com/Pullusb/curveRig

atsym ★★★★★
() автор топика

Proportional Subdivide (для Blender 2.79)

https://github.com/MCManuelLP/blender-proportional-subdivide

Blender add-on to help subdivide edges with mathematical precision

This is especially useful for those who want to construct precise geometric shapes without wanting to worry about coding that in python.

atsym ★★★★★
() автор топика
2 мая 2018 г.
Ответ на: комментарий от atsym

Я вроде как понимаю, но не понимаю. Можно пример? Когда meshes imported from some solid modellers нидают, чтобы смержили имена материалов? Что у них там с материалами происходит? Я совершенно не понимаю как это и с чем едят?

Deleted
()
Ответ на: Fast Carve (Blender 2.79) от atsym

Blender hardsurface modeling & Booleans

I got a request to create a particular hardsurface model with Blender and to cut a rectangular hole into it. Here is the tutorial on how I did it and I also used my free fast carve addon for the boolean operation, the download link to the addon and the blend file is added to the description of the video.

>>> https://www.blendernation.com/2018/05/02/blender-hardsurface-modeling-booleans/

atsym ★★★★★
() автор топика
15 июля 2018 г.

Blender Constructive Geometry

>>> https://github.com/sqaxomonophonen/bcg

A work-in-progress experiment to offer a workflow similar to OpenSCAD, but with general modelling being the focus rather than CAD.

atsym ★★★★★
() автор топика

MeasureIt (Blender 2.74 .. 2.79)

>>> https://github.com/n-Burn/MeasureIt

Blender add-on designed for displaying measures in the viewport, making the process of design objects with exact measures, easier.

atsym ★★★★★
() автор топика
4 ноября 2018 г.

blender249b-CAD (Blender 2.49b)

>>> https://github.com/lowlevel86/blender249b-CAD

Computer aided design scripts for blender 2.49b.

  • Use create_circ_curve.py to create circlular curves and change their resolutions all at once with a click of a button.
  • Use reorder_vertex_line.py to reorder a mesh edge as if it were a path.
  • Use simple_ngc_export.py to export the reordered mesh edges to g-code.
atsym ★★★★★
() автор топика

BRLRays (Blender 2.75+)

>>> https://github.com/Zitara/BRLRays

BRLRays: BRL-CAD Ray Trace Addon for Blender

Using BRL-CAD library rt to provide mathematically accurate images, hoping to create a CAD engine within Blender for ease of use.

atsym ★★★★★
() автор топика
Вы не можете добавлять комментарии в эту тему. Тема перемещена в архив.